středa 21. prosince 2016

Jóga: Fakta a mýty

Krásné odpoledne milí čtenáři. :)
Dnes jsem se rozhodla pro článek, týkající se jedné knížky. Asi měsíc zpátky jsem si koupila knihu Jóga: Fakta a mýty, kterou napsal William J. Broad. Asi chápete, že tím, že jóga je součástí mého života, jsem tuto knihu jednoduše musela mít, jelikož mě velmi zajímalo, co se dozvím nového.
A mé očekávání bylo splněno. Z této knihy jsem byla opravdu nadšená. Popisuje historii jógy, různé vědecké zkoumání apod. Co mě ale zaujalo nejvíc? Kniha poukazuje i na rizika při cvičení jógy. O rizicích během cvičení se mluví zřídkakdy. Obzvlášť když jde o jógu. Je pravda, že instruktoři nás vždy varují, že pokud máme zdravotní problém, neměli bychom dělat jisté pozice, avšak to podle mě není až tak stejné.
V dnešní době slyšíme, že jóga pomáhá hubnout, že jóga nás zbaví stresu aj. Některé věci jsou pravdivé a některé zas tak moc ne. Třeba to hubnutí. Ve skutečnosti totiž při cvičení jógy nějak převratně nezhubnete. Jedině, že byste krom cvičení začali taky posilovat, dělat jiný sport, jinak jíst..
Mrkněme se ale na některé poznatky, které mě v knize zaujaly.
1. Jóga přispívá ke snížení bazálního metabolismu. To znamená, že když všechno zůstane při starém, člověk, který začne cvičit jógu, spálí kalorií méně, a proto ještě přibere.
2. Jóga může způsobit spoustu zranění, především mrtvici. Existují pozice, které mohou vést k poškození mozku a udělat z cvičících invalidy. (stojka, kobra..)
3. V dávných dobách bývali jogíni tuláci, kteří provozovali rituální sex, či kejklíři, kteří se svíjeli do podivných poloh, aby získali tučnou odměnu.
4. V józe je nutné se oprostit od ega. Nemůžete být posedlí. Musíte se na věc dívat z jiné perspektivy, abyste viděli, jestli vám to, co provádíte, nakonec neublíží.
5. Doktor Loren Fishman uvádí, že studenti jógy by měli dodržovat pozice trpělivě a minimálně 15 sekund až dvě minuty. Teprve pak se jejich svaly dostatečně uvolní, aby se protáhly ještě víc. Fishman studoval u Iyengara a tím, že vystudoval i lékařskou školu měl pohled na jógu z obou stran. Svým pacientům navrhoval i způsoby léčení pomocí jógy a napsal několik knih.
6. Lékař Katil Udupa provedl studium několika mladých mužů. Průměrný věk byl 23 let. Muži absolvovali jógový trénink 6 měsíců. Před začátkem programu vzali vědci mužům vzorky moči a na jeho konci také. Zjistili, že hladina testosteronu výrazně vzrostla, u některých ženatých mužů až na dvojnásobek.Výsledky naznačovaly, že jóga dokáže podpořit revitalizaci endokrinních žláz. např. při pozici luku.
7. Jóga tedy prokázala, že je schopná zvýšit hladinu testosteronu. Vědci zjistili, že vytrvalostní sporty mají opačný účinek. Běžci mají méně testosteronu než neběhající lidé.
Těch poznatků a studií je v knize samozřejmě obrovské množství a já nevypsala snad ani polovinu. Pokud se o jógu zajímáte, doporučuji tuto knihu, mohla by Vás zaujmout.
Vaše Kikuš.


6 komentářů:

  1. Skvelý a nápomocný článok. Ja cvičím jogu veľmi rada :)
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
  2. Joga me docela fascinuje ale nemuzu u nas najit zadny studio co by mi vyhovovalo jinak bych chodila fakt rada :(

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznám se, že mě čtení jógové teorie moc nebaví. Za ty roky co jógu cvičím už něco vím a raději si zacvičím. Moje učitelka ashtangy vždycky tvrdí, že jóga je z 90% praxe a jen z 10% teorie, s čímž souhlasím. Ale o to víc jsem ráda, když si přečtu zajímavý článek a něco nového se dozvím. Tady třeba to snížení bazálního metabolismu. Něco jsem si o tom hledala a zjistila, že podle nějakých výzkumů je to v důsledku snížení aktivity nervového systému. Ale v dnešní uspěchané době si nemyslím, že by to bylo nějak moc běžné. Každopádně zajímavé a díky za podnět k zamyšlení.
    Ostatní tvoje poznatky pro mě novinko nejsou, ale hezké připomenutí. Vzpomněla jsem si na jednu známou, které se i díky józe podařilo otěhotnět. Stimulace endokrinních žláz má něco do sebe. Jinak má jóga nespočet zdravotních benefitů díky stlačování a protahování vnitřních orgánů. Ale jak píšeš, má i svá rizika. Proto jsem zastáncem cvičení jógy s učitelem, minimálně u začátečníků.
    Přeju krásné svátky a spoustu šťastných chvil na jógamatce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také moc děkuji za tento komentář. :) Já Vám přeji taky krásné svátky! :)

      Vymazat

© WorldofKristyna, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena